Stadsarchief Amsterdam
vanaf 2024

  • idee
  • projectplan
  • inhoudsontwikkeling
  • teksten, scripts en voice-overtekst
  • spelontwikkeling (escape game)

Doel

Met De Archief Challenge maken leerlingen op een positieve en interactieve manier speeldenderwijs kennis met het Stadsarchief Amsterdam en met cultureel erfgoed. Ze leren dat het Stadsarchief er voor iedereen is en dat cultureel erfgoed van ons allemaal is. Tijdens de challenge ervaren de leerlingen dat de sleutel tot succes bestaat uit samenwerken, communiceren en goed lezen.

Escape game

Voordat een klas naar het Stadsarchief komt, bekijken de leerlingen op school een speciaal hiervoor gemaakte introductiefilm over het Stadsarchief en cultureel erfgoed. Eenmaal binnen krijgt de klas een verdiepingsfilm te zien. Na een instructie begint het eerste deel van de challenge.
In de indrukwekkende Schatkamer werken de kinderen in groepjes vanuit werkstations aan vijf geheel analoge escape game-achtige spellen. Ze zijn allemaal inhoudelijk verbonden aan de collectie (in de Schatkamerpresentatie) en functie van het Stadsarchief. Elk spel levert een code op, die naar het volgende spel leidt. Uiteindelijk speelt elk groepje een archiefdoos vrij.

Tentoonstelling maken

In het tweede deel van het bezoek bekijken de leerlingen de inhoud van de vrijgespeelde archiefdoos, namelijk een verzameling hedendaagse foto’s van Amsterdam. Daarbij verzinnen de kinderen per groepje gezamenlijk een thema. Passend bij het thema kiezen ze individueel een foto en schrijven er in een bijschrift bij waarom ze die foto kiezen, wat hen aanspreekt. Zo maken ze per groep een kleine tentoonstelling over hún blik op de stad.
De tentoonstellingen met bijschriften worden voor altijd bewaard in de collectie van het Stadsarchief en zijn ook online te zien. Zo klinkt in het archief ook de stem van deze generatie jonge leerlingen.

Totstandkoming

De Archief Challenge is gerealiseerd in nauwe samenwerking met Stefanie van Odenhoven (educator en projectleider, Stadsarchief Amsterdam) en Marit van der Meer (ontwerper met een master kunsteducatie, LevievanderMeer).
Samen hebben we mijn oorspronkelijke idee van een ‘simpele’ escape game uitgewerkt tot een rijke educatieve uitdaging. Het is gebaseerd op de principes van de authentieke kunsteducatie, waarbij verbinding met de echte wereld centraal staat.
We hebben de tijd genomen en gekregen om alle onderdelen van de challenge zelf en tot in de puntjes te ontwikkelen, te testen en bij te stellen. En dat was écht enorm waardevol en leerzaam.

Ik vond het heel leuk. Het was goed met elkaar samenwerken, goed nadenken, ook snel doorwerken. Daar leer je wat van.

leerling groep 8